Tuesday, 8 January 2013

@>--/---- Mikronutrien vs Makanan Segera ;)

Kepentingan Multivitamin

Ho Yeahh..kenyang makkk!!! korang nak tau dak..saya ni baru jek lepas mencuba Meggi ASAM LAKSA..ulang taip yer..makan meggi...nie sume terkenan cite "Istanbul Aku datang"...huhuhu..masa tgk cite tu, ada satu part Lisa Surihani rembat Meggi Asam Laksa sorang mamat yg satu umah ngn dia masa tu..terliur-liur dibuatnya..dan tak bole jadik nih..terus la beli..hmmm..penangan Istanbul Aku Datang!!!! Korang nak rasa..ada lagik 4 bungkus kat dapur saya tu..huhuhu..

Oppsss..MEGGI tu mee segerakan..? Ia merupakan makanan segera yang tak elok diamalkan sebagai makanan harian..(mcm saya ni lain la..wakaka..)..nie nak tegur sikit, adik-adik student suka dok makan meggikan..nasib baik la ms saya dulu blaja mmg tak suka makan meggi..masak nak masak meggi tadi tu, saya bau perencah dia..mangaiii sedap tu..apa tak nyer, perencah tersebut mengandungi kandungan garam yang tinggi dan bahan perisa yang berlebihan.Moh kita tengok senarai makanan segera yang tak baik untuk kesihatan. 

Kentang Goreng                          
Terlalu banyak lemak, garam dan pewarna tiruan                      
Burger Kandungan lemak yang tinggi dan bahan kimia yang banyak 
Air Bikarbonat Kandungan gula yang sangat tinggi
Makanan Ringan Garam dan pewarna yang sangat tinggi

Disebabkan saya pun teringin makan meggi tadi, terlanjur la saya nak ingatkan diri sendiri dan kepada korang penggemar makanan segera. Saya pasti, korang "makan garam" dulu daripada saya..tp saya cuma nak ingat mengingatkan jek..kan surah al-asr :: berpesan-pesan kepada kebaikan...ngeee..jadi, marilah kita sama-sama elak-elakkan mengambil makanan segera kerana pengambilan yang terlalu kerap boleh memberi kesan kepada kesihatan tubuh kita!! Kat bawah ni menunjukkan masalah/penyakit yang kita cari sendiri melalui makanan segera..

Kanser
Kandungan bahan kimia dan perasa yang tinggi boleh menyebabkan kanser
Diabetes
Penyebab kencing manis atau diabetes disebabkan oleh kandungan gula dalam makanan terlalu tinggi. Antara sumber utama diabetes adalah air bikarbonet dan bergas
Obesiti
Hidangan yang lazat seperti ais krim, kentang goreng, ayam goreng dan burger merupakan punca kegemukan. Percaya atau tidak, dalam sebiji burger terdapat 35% lemak
Kurang Ketahan Imun 
Ketahanan badan menjadi lemah kerana bahan kimia terlalu banyak dalam perisa tambahan dan pewarna tiruan
Penambahan Kolesterol dan 
kalori dalam tubuh 
Amalan mengambil makanan ringansecara kerap menyebabkan kalori dan kolesterol masuk ke dalam tubuh. Setiap jenis makanan segera mempunyai kandungan minyak, lemak dan karbohidrat yang tinggi

Oleh itu, kita digalakkan mengambil multivitamin kerana nutrien dalam makanan pada masa kini semakin kurang khasiatnya. Tambahan pula, bagi mereka yang memilih makanan..tak mahu makan daging la, tak mahu makan sayur la, tak mahu makan ikan dan susu la..itu tak nak..ini tak nak..yang nak sangat tu makanan segera..adehhh, sadis....!! Kenapa saya cakap kita perlu ambil vitamin...sebab kita perlu dapatkan semula nutrien yang hilang dari tubuh..tak semua nutrien tubuh kita boleh hasilkan, jadi untuk membantu badan kita menjadi sihat dalam jangka masa panjang..kita perlu ada kesedaran awal tentang pengambilan multivitamin bagi mengelakkan gejala penyakit yang akan singgah dan bertapak terus ke tubuh kita yang masih segar-bugar ni... 

Okies la..dah penat saya berceloteh tapi yang penting hati saya rasa puas sebab dapat kongsikan pasal info kesihatan kat korang juga..sekiranya korang berminat nak tahu lebih lanjut lagi pasal multivitamin..korang boleh klik jek Vita-Lea Shaklee dan baca sampai masuk dalam hati..tau..

p/s: ( Korang makan jek multivitamin ni kalo dah malas sangat nak makan banyak-banyak vitamin..)

"Health Times Confident"
         Puteri Salju

Google+ Followers